Pasjans Mahjong – samouczek

Mahjong, układ “Żółw”

W tym samouczku spróbujemy przejść grę w Mahjonga krok po kroku. Niestety cała rozgrywka byłaby zbyt długa, tak więc ograniczyliśmy się tylko do pierwszych dziesięciu kroków. To powinno wprowadzić początkującego gracza w ruchy oraz podstawy strategii.

Samouczek: jak grać w Mahjonga?

Samouczek Mahjonga jednoosobowego, krok 1

W ten właśnie sposób wygląda początkowy stos kamieni w Mahjongu. Ten przypominający piramidę układ nazywa się „Żółw” z powodu widocznych nóg i ogona oraz ponieważ spiętrzenie pośrodku podobne jest do skorupy żółwia. Istnieje bardzo wiele układów w Mahjongu, ale Żółw jest najpopularniejszym z nich i można go znaleźć jako opcję domyślną w większości Mahjongów jednoosobowych.

Usuwanie kamieni z czubka piramidy oraz z końca nóg, ogona i głowy żółwia jest podstawą dobrej strategii. Wynika to stąd, że stopniowe rozbieranie tych miejsc daje dostęp do wielu innych kamieni. W tym przypadku mamy szczęście, ponieważ na szczycie skorupy „żółwia” i na końcu jego ogona widzimy Zielonego Smoka. Te dwa kamienie zostały zakreślone na czerwono. Widać również dwa inne Zielone Smoki, oznaczone na niebiesko. Te ostatnie jednakże nie mogą zostać usunięte, ponieważ są zablokowane z lewej i prawej strony przez inne kamienie. W związku z tym w naszym pierwszym ruchu usuniemy kamienie z Zielonym Smokiem oznaczone czerwonymi okręgami.

Samouczek Mahjonga jednoosobowego, krok 2

Usunięcie kamienia Zielony Smok z końca ogona „żółwia” uwolniło kamień Południowy Wiatr (oznaczony czerwonym okręgiem). Dobierzemy do niego inny Południowy Wiatr, również oznaczony czerwonym okręgiem. A dlaczego nie ten w niebieskim kółku? Dlatego, że usunięcie kamienia w niebieskim kółku nie sprawi, że inne kafelki staną się dostępne i będzie można się ich pozbyć. Z drugiej strony zabranie kamienia w czerwonym kółku da nam dostęp do kafelka 8 Znaków. Widać jeszcze czwarty Południowy Wiatr, oznaczony purpurowym okręgiem. Ten kamień jest obecnie niemożliwy do usunięcia, ponieważ utknął pomiędzy kafelkami Północny Wiatr i 6 Bambusów.

Samouczek Mahjonga jednoosobowego, krok 3

Teraz mamy dostępne cztery pasujące do siebie kamienie: cztery 2 Znaków mogą zostać usunięte równocześnie. Zawsze, gdy widzisz, że możesz zabrać na raz cztery odpowiadające sobie kafelki, rób to bez wahania. Jeśli masz tylko dwa lub trzy dostępne pasujące kamienie, zawsze lepiej starannie przemyśleć, które z nich najpierw usunąć, ponieważ zła kolejność może sprawić, że utkniesz. Ale w przypadku czterech odpowiadających sobie kafelków kolejność nie ma znaczenia.

Samouczek Mahjonga jednoosobowego, krok 4

Na tym obrazku widzimy cztery 4 Monet. Dwie z nich, oznaczone niebieskimi okręgami, nie są dostępne, ponieważ inne kamienie blokują je z obu stron. Natomiast dwie zakreślone na czerwono możemy usunąć, jako że z lewej strony nic nam w tym nie przeszkadza. Pamiętamy, że dobrze jest zacząć od rozebrania głowy „żółwia”. Dlatego właśnie usuwamy dwie 4 Monet oznaczone czerwonymi okręgami.

Samouczek Mahjonga jednoosobowego, krok 5

Naszym kolejnym ruchem jest usunięcie dwóch 4 Bambusów z nóg „żółwia”. Na ogół dobrą strategię stanowi odejmowanie kamieni z najdłuższych rzędów. Jest tak dlatego, że im dłuższy rząd, tym większe są szanse, że jakieś kamienie zostaną w nim zablokowane.

Samouczek Mahjonga jednoosobowego, krok 6

Ponownie znaleźliśmy cztery pasujące do siebie kamienie dostępne do usunięcia. Tym razem są to 3 Monet, oznaczone na obrazku czerwonymi okręgami. Jak wspomniano wyżej, kiedy wszystkie cztery kamienie są dostępne, usunięcie ich nigdy nie jest złym ruchem, ponieważ nie masz możliwości, żeby pomylić się w kolejności ich zdejmowania. Dlatego należy zabrać je jak najprędzej i dlatego też usuwamy wszystkie cztery 3 Monet właśnie teraz.

Samouczek Mahjonga jednoosobowego, krok 7

Teraz na stosie możemy zauważyć trzy 1 Znaków. Jedna z nich, w niebieskim kółku, jest zablokowana w dolnym rzędzie i niedostępna. Dwie pozostałe znajdują się w górnym rzędzie, a czwarta nie wiadomo gdzie – prawdopodobnie gdzieś we wnętrzu skorupy „żółwia”. W takiej sytuacji dobrym pomysłem może być usunięcie dwóch dostępnych kamieni 1 Znaków, ponieważ blokują one wiele innych kafelków tworzących jeden z najdłuższych rzędów. Rozmontowywanie długich rzędów powinno, podczas gry, być jednym z naszych priorytetów.

Samouczek Mahjonga jednoosobowego, krok 8

Teraz możemy zobaczyć na stosie cztery 3 Znaków. Dwie z nich są niedostępne, a pozostałe dwie, oznaczone czerwonymi okręgami, można usunąć. Widzimy, że dwa kamienie 3 Znaków – jeden z tych oznaczonych na czerwono oraz oznaczony na niebiesko – leżą obok siebie. Jest to bardzo niebezpieczna sytuacja, ponieważ kiedy dwa pasujące do siebie kamienie sąsiadują ze sobą, szanse na utknięcie w grze są bardzo wysokie. Może się to wydarzyć, jeśli usuniemy dwa pozostałe kamienie, to znaczy te, które nie leżą obok siebie. Wtedy, aby usunąć dwa sąsiadujące, trzeba będzie zabrać wszystkie kamienie na lewo i prawo od nich. A to może być czasami trudne, a nawet niemożliwe.

Samouczek Mahjonga jednoosobowego, krok 9

Jako ostatni ruch w tym samouczku podejmiemy decyzję, które z kamieni 7 Znaków powinniśmy usunąć ze stosu. Zauważmy, że jeden z nich, ten oznaczony purpurowym kółkiem, jest niedostępny. Z pozostałych trzech jeden znajduje się na szczycie stosu, drugi – w jego dolnej warstwie, a trzeci (zakreślony na niebiesko) – w środku układu. Wybieramy te dwa kamienie, które są oznaczone czerwonymi okręgami. Dlaczego? Kamień na samej górze jest ważny i powinien zostać usunięty szybko, ponieważ pomniejszanie najwyższej warstwy pozwoli nam uzyskać dostęp do wielu kamieni ukrytych poniżej. Kamień w najniższej warstwie udostępnia nam inny kafelek: Zimę. Z drugiej strony pozbycie się kamienia oznaczonego na niebiesko nie uwolni żadnych innych kafelków. Kamień ukryty pod nim będzie dostępny tylko wtedy, gdy trzy kafelki na lewo od niego zostaną usunięte. W tym momencie zatem zabranie dwóch kamieni, które oznaczone są na czerwono, wydaje się o wiele bardziej korzystne.

Samouczek Mahjonga jednoosobowego, krok 10

To już ostatni etap naszego samouczka. Jaki ruch powinien zostać wykonany następnie? Jedną z możliwości jest usunięcie dwóch 8 Monet: jedna znajduje się na szczycie stosu a druga daleko na lewo, blokując bardzo długi rząd kamieni. Inną możliwością jest pozbycie się Chryzantemy i Bambusa lub dwóch 8 Znaków, ponieważ pomogłoby to rozmontować szczyt piramidy. Istnieją jeszcze inne ruchy, na przykład możemy usunąć 3 Bambusów, 1 Monet, Wiosnę i Zimę lub 9 Monet. Te posunięcia nie są jednak prawdopodobnie tak dobre, jak ruchy wzmiankowane wcześniej. Czy jesteś w stanie dostrzec jakieś inne możliwe ruchy?

Inne zasoby

Możesz przeczytać więcej na temat tego, jak grać w Mahjonga jednoosobowego na Wikihow (po angielsku).

Lub możesz obejrzeć filmik na YouTube: